Fyld ikke livet ud - fyld dig selv op med liv.

2018-02-03


Jeg ved det godt - og alligevel glemmer jeg det åbenbart ind imellem: det med prioritering og bevidsthed...

For i dag er det lørdag, og jeg kan se tilbage på en uge, der er forsvundet med lynets hast. I en uge, der har været fyldt med to-do- lister, har jeg støt og roligt arbejdet mig igennem dag efter dag, og jeg bliver faktisk lidt grebet af panik lige nu. For hvad har ugens indhold egentlig været??? Hvad har ugen haft af sådan rigtigt indhold??

Jeg bliver nødt til at se på kalenderen, for jeg kan faktisk ikke umiddelbart svare helt af mig selv. Allerede i kraft af det står det klart, at jeg har glemt det med at prioritere. Jeg har ikke i denne uge formået at holde fast i det, jeg havde lovet mig selv: at prioritere og dermed være tilstede. For i de uger, hvor jeg virkeligt prioriterer, ved jeg præcis, hvilket indhold ugen har haft. 

I de uger dukker erindringer op som perler på en snor. Som små billeder og en lille glæde i maven kommer svaret af sig selv.


Det er slet ikke, fordi det har været en dårlig uge. Den har bare været travl, og jeg har ladet den forsvinde uden at være bevidst. Og det er netop, hvad prioritering også handler om for mig: bevidsthed. For når jeg nu kigger i kalenderen, har der været masser af opgaver, samtaler og møder med mennesker, og meget af det har faktisk været både spændende og givende professionelt og personligt. 

Men; jeg har ikke opdaget det, mens jeg var i det! Jeg har haft alt for travlt med at gøre klar til det næste nu. Jeg har ladet dagen forsvinde...


Jeg er lige nu så glad for, at jeg ved starten af 2018 lovede mig selv hver weekend at stille skarpt på, hvad ugen har indeholdt. For jeg har så mange ideer, tanker og drømme, jeg gerne vil gøre noget ved, og så mange opgaver, jeg jubler over, at jeg kan glemme faktisk at være tilstede i dem.

En veninde delte på et tidspunkt for længe siden et citat, jeg tog til mig: Det er svært at lytte med munden fuld af ord. Lidt på samme måde ser jeg nu, det er med livet for mig - og måske for de fleste andre:

Det er svært virkeligt at leve med livet fuld af gøremål.

Det er grunden til mit valg om at ville prioritere, og fordi jeg ved, jeg bliver grebet og derfor har svært ved det i praksis, satte jeg bevidsthed øverst på min indre to-do-liste - som så igen er starten på min prioritering. Så i dette øjeblik stopper jeg mig selv - igen - i at fylde dagene op, og koncentrerer mig om at lade livet fylde mig op. Bevidst og tilstede i det, der giver mening for mig, og i de gøremål, der skal gøres 'bare fordi'. For så opleves de mere glædesfyldte - enten i kraft af sig selv eller i kraft af det, de over tid medfører.

Prioritering og bevidsthed går hånd i hånd - og sammen er de forudsætningen for vitterlig at leve. 



Hvis du har lyst til at læse mere, finder du tilmelding til nyhedsbrev her:

https://mailchi.mp/96f7a03c6c93/tidtil


© 2018 Karina Jørgensen. Alle rettigheder forbeholdes.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang